Spánok náš každonočný

Napísal Dana Krommelová 26. apríl 2023

Ak dobre nespíme, nie je to ono. Nedostatok spánku sa rýchlo prejaví na našej nálade, koncentrácii, aj na celkovom zdraví. K najčastejším problémom so spánkom patrí prerušovaný spánok, veľmi skoré prebúdzanie a ťažkosti so zaspávaním.

shutterstock_spanok21

Zdroj foto: Shutterstock

Okrem dodržiavania správneho spánkového režimu sa treba zamyslieť nad príčinami.

Koľko ovečiek napočítate?

Spánok je dôležitejší, ako si ľudia uvedomujú. Je základom pre lepšiu funkciu mozgu a tela. Hoci niektorí tvrdia, že dokážu normálne fungovať aj s oveľa menším objemom spánku, veda s tým nesúhlasí. Aj napriek informatívnym údajom v tabuľkách odporúča jednotné číslo – 7 hodín. Spať menej je podľa odborníkov zdraviu škodlivé. Univerzálny koeficient neexistuje, ale snažte sa dodržiavať aspoň magickú sedmičku.  

Zle spí takmer tretina

Podľa štatistík trápi nespavosť približne 30% populácie. Medzi najohrozenejšie skupiny patria seniori, ženy po prechode, pacienti s depresiami a pacienti pracujúci na zmeny. Spánkovými poruchami trpia častejšie ženy, muži majú viac problémy s chrápaním. Ženy do menopauzy chránia ženské pohlavné hormóny, ktoré majú pozitívny vplyv na napätie svalstva horných dýchacích ciest. Po menopauze však ženy mužov dobiehajú. Sú emocionálnejšie, úzkostnejšie, okrem stresu v práci na nich leží väčšia záťaž v oblasti starostlivosti o deti a domácnosť. Pravdepodobne preto trpia nespavosťou o niečo častejšie ako muži. Pohlavný hormón progesterón má upokojujúce účinky. Vzhľadom na to, že sa jeho produkcia v prechode znižuje, ženy obvykle nespia pokojným spánkom. Rovnako dochádza aj k zníženiu hladiny estrogénu, ktorý má na starosti chemické procesy v mozgu.

Ak správna spánková hygiena nestačí

Máte pocit, že poruchu spánku sami nezvládate? Nehanbite sa prijať pomocnú ruku a neobávajte sa toho, že nutne „skončíte na liekoch“. Chemické prostriedky, známe ako „lieky na spanie“, nie sú jedinou možnou cestou, po ktorej sa môžete vydať. Existujú aj nenávykové lieky na liečbu úzkosti, ktoré môžu pomôcť, ak vplyvom úzkostných stavov trpíte problémami so spánkom. Pomoc prírodného pôvodu nájdete napríklad v podobe rastlinného anxiolytika na báze levandule lekárskej. Je dostupné bez lekárskeho predpisu. Pokiaľ prírodná liečba na zlepšenie spánku nezaberie, je vhodné navštíviť odborníka.

Je za tým úzkosť?

K hlavným príznakom úzkosti patrí vnútorné napätie a nepokoj, kolotoč neutíchajúcich myšlienok a permanentných obáv. Vnútorné napätie a dlhotrvajúca psychická nepohoda môžu spôsobiť zhoršenie kvality vášho každodenného života, vrátane spánku. To vám dá následne pocítiť celý organizmus. Voľno predajné rastlinné anxiolytikum s obsahom levanduľovej silice môže pomôže zmierniť napätie a vnútorný nepokoj, výsledkom čoho sa môžete lepšie vyspať. Liek Lavekan je dostupný v lekárni bez predpisu a keďže je na rastlinnej báze, má minimum interakcií s inými liekmi. Ak ste v ceste za lepším spánkom prijali opatrenia v súvislosti so zdravým životným štýlom, ale naďalej pretrváva pocit napätia, vyskúšajte rastlinný liek Lavekan. Je určený pre dospelých, bezpečný, nenávykový a môže sa po ňom aj šoférovať. Bez obáv zo vzniku závislosti ho môžu k svojej liečbe pridať aj pacienti, užívajúci antidepresíva, ak sa im pridružili problémy so spánkom.

lavekan_23

Viac na www.lavekan.sk

 

1 Komentár

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.