Oslávte svetový deň výživy a spestrite si jedálny lístok

Zdravé stravovanie je veľmi obšírna téma. Často je človek veľmi zmätený z toho, čo má jesť a čomu sa má naopak vyhnúť. Zdravé stravovanie je preto jedna z najzákladnejších tém, ktoré potrebujeme pochopiť, aby sme sa naučili správne starať o naše telo.

hodiny_jedlo

Svetový deň výživy, ktorý sa oslavuje 16. októbra vo viac ako 150 krajinách, je ideálnym dňom na zvýšenie povedomia o zdravej výžive a o tom, čo naše telo potrebuje. Telo sa skladá z množstva buniek. Tie sa skladajú z látok, ktoré dennodenne prijímame z našej stravy. Preto je nesmierne dôležité, čím naše telo živíme. Za zdravú stravu sa považuje strava s primeraným množstvom zdravých cukrov, tukov a bielkovín. Zároveň tá, ktorá obsahuje dostatočné množstvo vitamínov a minerálov. Podľa kardiológa a obezitológa MUDr. Ivana Majerčáka by mala byť strava pestrá, ideálne pripravená doma a nemala by pozostávať z polotovarov. V rámci zdravého stravovania je veľmi dôležitý aj dostatočný pitný režim. Zdravou stravou vieme prechádzať aj chronickým ochoreniam či si dokonca udržať zdravú hladinu cholesterolu v tele.

Hrsť orechov denne

Mnohí ľudia, ktorí držia diétu, sa vyhýbajú orieškom kvôli vysokému obsahu kalórií a tukov. Štúdie však ukazujú, že zjedením hrste orechov denne môžete predchádzať srdcovým chorobám. V konečnom dôsledku vám pomôžu zhodiť kilá, pretože vás zasýtia a zabránia vám v zbytočnom maškrtení. Odborník upresňuje, že z orechov je najzdravšia voľba náš slovenský vlašský orech. Ten je totiž plný zdravých tukov a aj tryptofánu, aminokyseliny, ktorú telo potrebuje na vytvorenie skvelého chemického serotonínu (prirodzeného regulátora nálady). Mandle sú  naopak zdrojom mononenasýtených tukov a vlákniny. Výhodou orechov je, že ich naše telo pomaly trávi. To prispieva k stabilite nálady a môže nám pomôcť tolerovať stres.

Dostatočný príjem tekutín

Dodržiavanie pitného režimu je dôležitou súčasťou fungovania organizmu.  Okrem dostatočného príjmu tekutín v kombinácii čistej a minerálnej vody, môžete samozrejme piť aj iné nápoje, ktoré vedia pomôcť znižovať cholesterol alebo minimálne kontrolovať jeho hladinu. Patrí sem zelený čaj, ktorý obsahuje katechíny a antioxidanty. Tie pomáhajú znižovať „zlý“ LDL cholesterol. Odborníci tiež odporúčajú vymeniť mliečne výrobky s vysokým obsahom tuku za nízkotučné, prípadne za ich sójové alternatívy či rastlinné mlieka, ktoré môžu pomôcť znížiť hladinu cholesterolu. Zdraviu prospešná je aj kvalitná paradajková šťava, ktorá je bohatá na zlúčeninu lykopén a vlákninu. Podľa kardiológa by ste mali ideálne vylúčiť, alebo aspoň obmedziť príjem sladených nápojov a ďalších výrobkov obsahujúcich kukuričný sirup (HFCS), ktorý je v zloženiach často uvádzaný ako glukózofruktózový sirup. Vyvarujte sa aj zvýšenej spotrebe nápojov sladených náhradnými sladidlami. Vyhnúť by ste sa mali tiež kokosovým nápojom či mliečnym a smotanovým drinkom, ktoré naopak hladiny cholesterolu v tele zvyšujú.

Menej živočíšnych tukov a vyprážaných jedál

Zabudnite na červené mäso ako bravčové či hovädzie a zvoľte radšej tzv. chudé, ideálne morčacie, kuracie, jahňacie mäso a ryby. Nezabúdajte, že veľké množstvo tukov sa skrýva taktiež v údeninách, masle, či mliečnych výrobkoch s vyšším obsahom tuku. Rastlinné oleje prirodzene neobsahujú cholesterol.Vyprážaným jedlám by ste sa mali podľa kardiológa oblúkom vyhýbať. Pri vyprážaní dochádza totižto k znehodnocovaniu tukov a tie následne  zanášajú artérie.  

Zdravé maškrtenie

Možno sa to zdá až príliš dobré na to, aby to bola pravda, ale výskumy potvrdili, že kvalitná horká čokoláda a kakao môžu znižovať LDL cholesterol, ktorý pre naše telo nie je vhodný. Tieto sladké potraviny tiež chránia „zlý“ cholesterol v krvi pred oxidáciou, ktorá je častou príčinou srdcových chorôb. Obyčajná čokoláda má často vysoký obsah pridaného cukru, čo negatívne ovplyvňuje zdravie srdca. Preto by sme pri výbere čokolády mali siahať po produktoch s vysokým obsahom kakaa (75 – 85 % alebo vyšším). Kardiológ tiež radí nahradiť konzumáciu rafinovaného cukru medom a upozorňuje, že by sa ľudia nemali nechať pomýliť, že je hnedý cukor zdravší. Ten má rovnako zlý glykemický index ako biely cukor. Nepríjemnou pravdou je podľa neho, že k životu „čistý biely ani hnedý cukor„ vôbec nepotrebujeme. Odborník tiež radí vyhýbať sa transmastným tukom, ktoré obsahujú toxické transmastné kyseliny (nachádzajú sa napr. v polevách, náplniach v oplátkach, krekroch, dressingoch, či nekvalitných cukrovinkách - napr. čokoládové figúrky).

Lesné plody ako skvelý antioxidant

Lesné plody sú zvyčajne skvelým zdrojom vlákniny, vitamínu C či antioxidantov. Začlenením bobúľ do stravy viete znižovať príznaky mnohých chronických chorôb. Napríklad čučoriedky sú často označované za druh superpotraviny. Štúdie ukázali, že pomáhajú vo všetkom, od boja proti rakovine až po zníženie hladiny cholesterolu. Antioxidanty obsahujú všetky bobule, vrátane malín, jahôd či černíc. Odborník upozorňuje, že denná dávka ovocia a zeleniny je dôležitá nielen pri hypolipemickej diéte. A dodáva, že ľudia zvyknú počas chrípkového obdobia dopĺňať viac vitamínu C v tabletách, ale aj ten funguje v tele oveľa lepšie, ak zjeme denne porciu ovocia alebo zeleniny.

Ak vás odrádza vysoká cena čerstvého ovocia, využite jeho mrazenú verziu. Tú viete ideálne skombinovať so špenátom, ktorý je skvelým zdrojom železa a vytvoriť si tak super zdravé smoothie.

Cholesterol pod kontrolou

Zdravému životnému štýlu čo sa týka nefajčenia, pohybu a vyváženej stravy by sme sa mali učiť už od malička. Netreba to vnímať ako obmedzenie života ale naopak, ako niečo čo nám robí dobre z dlhodobého hľadiska a prognózy do budúcnosti. Ľudia, ktorí majú problém, by si mali okrem zdravej životosprávy a imunity, aj kontrolovať svoju hladinu cholesterolu, napríklad prírodným výživovým doplnkom ArmoLIPID PLUS, ktorý obsahuje bioaktívne zložky izolované z potravín. Na kontrolu lipidov slúži berberín, doplnený v zložení kombináciou s ďalšími bioaktívnymi zložkami fermentovanou červenou ryžou, polikozanolom. Kyselina listová prispieva k správnej látkovej premene homocysteínu. Súčasťou sú aj antioxidanty v podobe najúčinnejšieho prírodného antixodantu, ktorým je astaxantín a koenzýmu Q10. Jeho nedostatok môže spôsobovať mitochondriálnu dysfunkciu.

Napísať komentár

Uistite sa, že všetky požadované (*) polia ste vyplnili. HTML kód nie je povolený.